Мислим да Црква не би требала да тако очигледно врши притисак на верујућег човека са максимализмом врлина које Царство од њега очекује осим по самој слободној вољи онога ко дела. Односно, не Црква јер њу чини народ Божији но организационо-јерархијска структура која се показује ништа мање грешнијом од самих следбеника без обзира на парадокс благодати код таквих. Није нужно да је неко зао тиме што је слаб. Слаб је јер је смртан а не јер увек жели да буде слаб. Није лако својим снагама сведочити Царство пред лицем својих и туђих страсти. Са друге стране, и онај ко слаби и треба да слаби али не да би други нашли оправдање за своје лукаво саблажњивање, но да се онај ко се саблажњава не би ослонио на човека но на Бога. Онај ко се исцрпљује по цео дан многим пословима и обавезама које се од њега траже, једноставно осим дана Литургије нема када посветити се дубљим стварностима. Он ако не познаје логосе Јеванђеља то не значи да их не испуњава. Чешће је случај да онај ко познаје логосе делује супротно од онога како би требало, свесно и намерно. Зато је одувек присутан тај феномен код већине свештеника да злоупотребљавају свој положај или се показују много више неморалнијима од самих верујућих јер попут некадашњих јеврејских свештеника боље познају Закон односно деловање Христове благодати унутар Цркве и народа. Има, дакле, оних који су намерно жељни слабости. Срећом, нису сви исти. Не може се сав јарам упрегнути на једног човека. А помоћника никада нема чак и код највећих проповедника. Чак и врсни познаваоци Писма, стоје са стране и говоре: „Нека му Бог помогне!“. Хуманост је ишчезла са историјске сцене пред радикалном есхатологијом Царства. Намерно је затајено да је Бог постао Човек да би се приближио народу јер би то био аргумент да би се они на високим јерархијским положајима морали приближити своjoj пастви. Тако они који посредују код Бога сами бивају одмоћници човечанства. Највећи проповедници Царства без иједне речи јесу мученици земаљског живота који страдају за своје породице и дужности безпоговорно. Јер од муке сви беже – осим скромног и безазленог човека.

Advertisements